Peptide Receptor Radionuclide Therapy (PRRT) در تومورهای نورواندکرین

تاریخ خبر: 1 دیماه 1395    کد خبر: 1068

درمان رادیونوکلیئد با استفاده از اتصال یابنده  پپتیدی به رسپتور

این روش نوین یک نوع درمان مولکولی هدفمند است که فقط به رسپتورهای سوماتواستاتین بر روی تومورهای نورواندوکرین متصل می گردد که  بر روی اکثر این تومورها ، رسپتورهای سوماتواستاتین به وفور بیان می گردد .در این نوع درمان ، پروتئین هدفمند سلولی (DOTATATE   )همراه با مقدار کمی ماده رادیواکتیو (لوتیشیوم  177 ، Lu177)  ، به بیمار تزریق می شود و خیلی هدفمند به مکان های متاستاز متصل می گردد و منجر به شروع فرایند درمانی می کند .

چه بیمارانی برای PRRT در نظر گرفته می شوند؟

این درمان  برای تمامی NET ها از قبیل کارسینوئیدها ، کارسینوماهای جزایر پانکراس، small cell carcinoma  ریه ، فئوکروموسایتوما، تومورهای با منشا روده ها و دستگاه گوارش وmedullary thyroid cancer   

PRRT بخصوص برای موارد زیر بکار می رود:

·        بیماران NET پیشرونده یا پیشرفته

·        بیماران NETکه قابل جراحی نیستند.

·        آنهاییکه علائم شان به دیگر روشهای درمانی جواب نمی دهد.

PRRT چگونه انجام می شود؟

بسته به شرایط بیمار بیمار ممکن است 4 تا 6 بار به فاصله هر 2 تا 3 ماه تحت درمان قرار گیرد. در کل فرایند درمانی و تزریق داروها حدود 6 ساعت به طول می انجامد و بیمار یک شب بستری می گردد. در ضمن قبل و بعد از درمان جهت پیگیری و بررسی میزان جذب با همان داروی داده شده اسکن تشخیصی انجام می گیرد چونکه این دارو مثل ید 131 ، یک ماده ترانوستیک است.

فواید درمان با PRRT چیست؟

این گونه درمان های هدفمند مولکولی دقیقا در راستای طب فرد گرا (Personalized medicine ) می باشد چونکه اگر رسپتور وجود داشته باشد دوز درمانی داده می شود و سپس با همین دارو قابل پیگیریست و چون هدفمند است به بافت های دیگر آسیب نمی رساند و عوارض بسیار کمتری نسبت به درمان های رایج دیگر دارد. این روش درمانی انتخاب خوبی برای کنترل موارد پیشرفته این دسته از تومورهاست .

آیا عوارضی دارد؟

درمان بیماران با این ماده معمولا به خوبی تحمل می شود ولی بعضی مواقع ممکن است حالت تهوع یا استفراغ داشته باشند که با داروهای معمول قابل کنترل است. در موارد طولانی عوارض مثل کاهش گذرا و موقت شمارش سلول خونی در تعداد محدودی از بیماران پیش بیاید که  خودبخود مرتفع می گردد.