درمان سرطان تیروئید با ید رادیواکتیو

مقدمه ای بر ید رادیواکتیو

شما ممکن است به دلیل اینکه درمان با ید رادیواکتیو که به عنوان بخشی ازدرمان سرطان تیروئید به آن اشاره شده است، این جزوه را مطالعه نمایید. درمان با ید رادیواکتیو، نوعی ازدرمان است که بیش از50 سال مورد استفاده قرار گرفته است. وبه شکل یک کپسول (اندازه یک آنتی بیوتیک) است.  به طورطبیعی مقدارزمانی طول می کشد تا ید رادیواکتیو بوسیله غذایی که می خوریم هضم شود تا توسط تیروئید جذب شده وهرگونه باقی مانده از بافت تیروئید که ممکن است بعد ازعمل دربدن باشد را ازبین ببرد. 

 به منظوردریافت ید رادیواکتیو برای درمان، شما به اقامت دریک بیمارستان نیازدارید. زمانی که رادیواکتیویته دربدن شما به اندازه کافی به سطح پایینی برسد شما ازبیمارستان مرخص خواهید شد.پس ازترخیص، اقدامات احتیاطی حفاظت دربرابراشعه برای محافظت ازخانواده خود، دوستان وافرادی که دریافت اشعه برای آنها ضروری نیست  به شما گفته خواهد شد.

 

بیماران زن: بارداری، تغذیه با شیر مادر و باروری

این مسئله مهمی است که اگرشما باردارهستید ویا فکر می کنید ممکن است باردارشوید، ونیازی به درمان با ید رادیواکتیو نداشته باشید. پزشک شما دراین مورد با شما صحبت خواهد کرد، همچنین پرتونگاران قبل ازدرمان پرسش هایی را ازشما خواهند داشت. درمان زنان وقتی که مطلقا هیچگونه احتمال بارداری وجود نداشته باشد انجام می شود. اگر سن شما بین 10 تا 55 سال باشد، ازشما خواسته می شود که یک فرم را پرکنید تا تایید شود که شما باردارنیستید. اگرشما مطمئن نیستید، اجازه دهید که درمان شما را یک تیم درمانی که می داند شما قبلا باردارنبوده اید بعهده بگیرد. این مهم است که حداقل به مدت شش ماه پس ازدرمان با ید رادیواکتیو باردارنشوید. دردرازمدت، بعید است باروری شما تحت تاثیرقرارگیرد، اما ممکن است یک خطرکوچک که ممکن است آن تحت تأثیرمکررمقدارید رادیواکتیو مورد نیازشما قراردهد، وجود داشته باشد.  یائسگی زودرس درزنان نیزممکن است به این موضوع کمک کند. اگرشما درحال شیردهی هستید، می بایست هشت هفته قبل ازدرمان با ید رادیواکتیوآن را متوقف کنید، شما نباید بعد ازآن شیردهی را دوباره آغازکنید.

 

بیماران مرد: بارداری و باروری

به مردان بیمارتوصیه می شود که بارداری به مدت شش ماه پس ازدرمان وتا زمانی که آنها مطمئن شوند که به درمان به ید رادیواکتیو نیازی ندارند باید متوقف شود. دردراز مدت، نباید برروی باروری شما تاثیری داشته باشد، اما ممکن است یک خطرکوچک وجود داشته باشد که می تواند آن را تحت تاثیرقراردهد و آن، تکراردرمان با ید رادیواکتیو مورد نیازاست.

اگرمقادیربصورت مکررمورد نیازبا شد، لطفا در این مورد با پزشک خود مشورت کنید، ضمن اینکه  اسپرم ذخیره باید دردسترس باشد.

 

سی تی اسکن قبل از درمان

لطفا دوماه قبل از هرگونه اسکن جهت نیازبه  نوشیدنی های مورد نیازویا تزریقات (حاجب) با مشاوریا پرتونگار خود مشورت کنید.

 

آماده سازی برای درمان ید رادیواکتیو

اگرشما آمیودارون مصرف می کنید، دراین مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید. پس ازعمل جراحی برای برداشتن غده تیروئید، ازشما خواسته می شود که داروهای تیروئید را روزانه مصرف کنید. برای آماده سازی جهت درمان، ازبیماران خواسته می شود تا تزریق تیروژن (TSH تولیدی و صناعی )را دوروز قبل از درمان انجام دهند یا داروی های تیرویید خود را قطع کنند. معمولا هنگامی که غده تیروئید تا حدی از بین رفته باشد، ازبیماران تقاضا می شود که داروی تیرویید خود را قطع کنند. اگرازشما خواسته شد که ازمصرف داروهای تیروئید خود را قطع کنید، دراین صورت می بایست ازمصرف مولتی ویتامین حاوی ید برای چهارتا شش هفته قبل ازدرمان اجتناب کنید.

 

لطفا توجه داشته باشید:

 اگرشما درحال مصرف هرداروی دیگری هستید،  باید درحالی که دربیمارستان هستید این کاررا ادامه دهید.

همه بیماران باید یک رژیم غذایی با ید کم را دنبال کنند

برخی مطالعات نشان داده اند که کاهش مصرف ید ممکن است اثربخشی درمان را بهبود بخشد. بنابراین، برای دوهفته قبل ازآمدن به بیمارستان و به مدت 48 ساعت پس ازدریافت ید رادیواکتیو،

 

 نکات زیررا به شما توصیه می کنیم:

 همه بیماران باید یک رژیم غذایی ید کم را دنبال کنند

شما می توانید میوه ها سبزیجات تازه ویخ زده، گوشت منجمد وتازه، برنج، ماکارونی وسیب زمینی، نوشابه، آب میوه، آبجو، شراب، چای، قهوه، چربی ساده وروغن (غیر لبنی)، روغن زیتون، ونان خانگی تازه استفاده کنید.

اجتناب ازخوردن غذاهای دریایی وماهی، شیر گاو ویا بز، پنیر، بستنی، ماست، کره و زرده تخم مرغ

اجتناب ازمواد غذایی دررستوران ها، زنجیره غذاهای فراوری شده.

درایالات متحده آمریکا ودربسیاری از کشورهای اروپایی و ایران  ید به نمک اضافه شده ودرپخت مورد استفاده قرارمی گیرد.

مکمل هایی که با برچسب ید دارند را می توانید مصرف کنید، مانند:

برخی فرآورده های ضد سرفه وغذاهای سالم (مانند جلبک دریایی، روغن کبد ماهی، ویتامین ها ومواد معدنی) حاوی ید.

 بهترین راه برای اطمینان ازمحتوای ید پایین تردر مواد غذایی شما، آماده نمودن آن ازمواد تازه است. نمک سفره و نمک دریا ممکن است بدون ید اضافه شده استفاده شود. درانگلستان ید به ندرت به نمک اضافه می شود. 

جایگزین هایی ازگزینه های ید کم برای انتخاب وجود دارد - لطفا فقط بخواهید.

 

تزریق تیروژن

در موارد کم، تیروژن به شما تجویزخواهد شد. بلافاصله قبل ازدرمان با یدرادیواکتیواین آمپول به شما تزریق می شود.

واین بدان معنی است که نه تنها لازم نیست که مصرف داروهای تیروئید خود را قطع کنید، بلکه می بایست مصرف داروها ی خود را درطول درمان ادامه دهید.

این دارو به صورت عضلانی تزریق می شود (معمولا درباسن). دراغلب بیماران هیچ گونه عوارض جانبی گزارش نشده است، اما گاهی اوقات برخی ازبیماران (تهوع) ویا اسهال خفیف را ممکن است تجربه کنند..

درتمام موارد، ازشما خواسته خواهد شد که یک رژیم غذایی کم ید را به مدت دوهفته قبل ازآمدن به بیمارستان داشته باشید.

 

غذا خوردن در روز پذیرش

قبل ازمصرف کپسول ید رادیواکتیو، شما باید از خوردن ونوشیدن هرچیزی به غیرازآب به مدت دو ساعت خودداری کنید.

 

درمان با ید رادیواکتیو

درهنگام ورود به بیمارستان، پرستارشما به دیدنتان می آید وکارهایتان را دنبال می کند.

پرتونگارها، برای بررسی همه چیزهایی که برای مدت زمان اقامت خود نیازدارید به همراه  کپسول ید رادیواکتیو به اتاق شما خواهند آمد.

آنها برخی ازاطلاعات خانه داری عمومی، رضایت شما ازدرمان، ودرصورت  لزوم وضعیت بارداری شما را آموزش می دهند.

پس ازآن کپسول برای بلع با آب به شما داده خواهد شد، پس ازآن شما می بایست تا زمان تخلیه کامل رادیواکتیودراتاق خود بمانید.

پرتونگاربرای اندازه گیری مقداررادیواکتیویته درگردن شما به اتاق شما می آید.

 

عوارض جانبی احتمالی پس ازدرمان با ید رادیواکتیو

درحین یا بلافاصله پس ازدرمان اغلب بیماران عوارض جانبی ازدرمان با ید رادیواکتیورا ندارند.

برخی ازبیماران ممکن است احساس سفتی یا تورم درگلو، و یا احساس برافروختگی را تجربه کنند، این مشکل معمولا بیش از24 ساعت طول نمی کشد و می توان آن را با داروهای ضد تورم کنترل کرد.

تهوع را نیزممکن است دربسیاری ازاوقات تجربه کرد، که می توان آن را به طور موثر با داروهای ضد بیماری اداره کرد.

گاهی اوقات، خوردن ید رادیواکتیو می تواند به یک اختلال طعم موقت منجر شود. این موضوع  می تواند برای چند هفته طول بکشد. نوشیدن مقدار زیادی مایعات پس ازدرمان می تواند به کاهش این مشکل کمک می کند.

 

عوارض جانبی احتمالی دراز مدت

اکثرمردم هیچ گونه عوارض جانبی طولانی مدت ازدرمان ید رادیواکتیورا ندارد، اما با درمان های متعدد و مکرر این احتمال وجود دارد.

 

برخی ازافراد ممکن است این مشکلات را تجربه کنند:

-          اختلال درطعم وخشکی مداوم دردهان

-          التهاب درغدد بزاقی و اختلال درغدد اشکی (خشکی چشم)

-          شروع زودرس یائسگی

-          افزایش خطر سقط جنین تا یک سال پس ازدرمان

-          ناباروری ممکن است با مقادیرمکررید رادیواکتیو رخ دهد. تابش فیبرهای ریوی که ممکن است دربیمارانی که مشکل ریوی دارند رخ می دهد، وهمچنین کسانی که مقدارمکررید رادیواکتیورا تجربه کرده اند.

-          خطربسیارکم ابتلا به سرطان های ثانویه ویا سرطان خون.

 

اقامت دربیمارستان

دریک اتاق که دارای حمام، روشویی وتوالت است، بصورت تنها اقامت خواهید کرد.  بازدید درطول اقامت شما مجاز نمی باشد،  این کاربرای جلوگیری ازدریافت تابش اشعه غیر ضروری انجام می گیرد.  یک صفحه سربی برای حفاظت ازکارکنان بیمارستان درزمانی که آنها با شما صحبت می کنند دربیرون ازراهرو قرار دارد.

پزشکان و پرستاران مرتبا وضعیت شما را بررسی می کنند، با این حال، هنگامی که شما ید رادیواکتیو خود را دریافت می کنید به اتاق شما وارد نمی شوند  بنا براین مراقبت های پرستاری درطول اقامت شما  محدود خواهد شد.

هیچ چیزی را نباید بخورید، به جزآب،  آن هم یک ساعت پس از خوردن کپسول.

کارکنان غذا ونوشیدنی شما را به اتاقتان می آورند. غذاها را دریک سینی که درواگن برقی درراهرو است قرارمی دهند. درهنگام آوردن غذا، شما باید سعی کنید درسمت مقابل اتاق بمانید، وازنزدیک شدن به آنها وتکیه برروی صفحه سربی خودداری نمایید. هرگونه غذا ی خورده نشده یا پوست میوه وهسته آن باید دربشقاب گذاشته شود ودر یخچال نگهداری شود.

برای شستن کارد وچنگال شما دراتاق، مایع ظرفشویی ارائه خواهد شد. چای ساز و قهوه ساز موجود است ، مگراینکه شما مایل به آوردن یک فنجان یا لیوان ازمنزلتان باشید.

به شما توصیه می شود درطول اقامت خود دربیمارستان، آب به مقدارزیاد بنوشید.

 ضمنا ید رادیواکتیودربدن شما ازطریق ادراردفع می گردد. بنا براین شما باید نوشیدن آب بیش ازحد معمول را درنظر بگیرید. همچنین ممکن است استفاده ازتوالت برای شما بیشترشود.

تقاضا می شود که بیماران مرد برای جلوگیری ازآلوده شدن مناطق اطراف توالت بشکل نشسته ازآن استفاده کنند.

همیشه بعد ازرفتن به توالت باید دوبارسیفون را بکشید، سپس دست خود را حتما بشویید.

عرق شما نیزتا حدی رادیواکتیو خواهد داشت، پس لطفا مرتب دوش بگیرید.

شما می توانید دی وی دی، سی دی، لپ تاپ، پخش کننده های MP3 و کتاب های سرگرم کننده را در طول اقامت خود دربیمارستان با خود بیاورید.

 Wi-Fi دراتاق شما دردسترس خواهد بود. همچنین ممکن است تلفن همراهتان را با خود بیاورید.

تقاضا می شود که درطول اقامت خود دربخش بیمارستان پای شما برهنه نباشد، پس لطفا جوراب، دمپایی، یا کفش بپوشید.

شما می توانید لباس های خود برای شستن به منزل ببرید وهرچیزی که مورد نیازاست به بیمارستان بیاورید. شما می توانید وسایل شخصی مانند حوله حمام را درطول اقامت خود را برای استفاده با خود بیاورید.

وقتی که به خانه رفتید، این لباسها به طورمعمول  نیازبه شستن دارد.

اعلام حریق است معمولا هرروز صبح دوشنبه  آزمایش می شود. اگردرهرزمان دیگری اعلام حریق شد، پرستاران دربخش به شما خواهند گفت که چه کاری را باید انجام دهید.

 

رفتن به خانه از بیمارستان

- اقدامات احتیاطی حفاظت دربرابراشعه هنگام ترخیص ازبیمارستان

وقتی که شما آماده رفتن به خانه هستید و هنوز در بخش بستری هستیم ، تقاضا می کنیم که اعضای خانواده شما وارد اتاق نشوند، زیرا  اتاق شما به مواد رادیواکتیویته آلوده است.

مقداررادیواکتیویته درگردن شما، قبل ازاینکه از بیمارستان مرخص شوید، اندازه گیری خواهد شد.

هنگام بازگشت شما به خانه، پرتونگاران هرگونه محدودیتی را برای شما شرح خواهند داد.

وآنها به شما یک کارت جهت اقدامات احتیاطی حفاظت دربرابراشعه می دهند.

 هدف محافظت ازافراد دیگر جهت قرارگرفتن درمعرض تابش اشعه، به خصوص زنان باردارو کودکان است.

 محدودیت هایی که به شما داده می شود با افراد دیگرمتفاوت خواهد بود، وسرعت دفع ید رادیواکتیو ازبدن ممکن است درمیان بیماران متفاوت با شد.

 

روش اسکن برای مقادیردرمانی

اگرشما درروزیکشنبه  مورد درمان قرار گرفته باشید، اسکن های درمان شما بعد ازظهرپنجشنبه یا جمعه ساعت 15:00 به بعد انجام می گردد.

اگر درمان شما درروزسه شنبه باشد، اسکن بعد ازدرمان شما جمعه بعد ی می باشد.

اگراین اولین درمان شما است، اسکن حدود 20 دقیقه طول می کشد. اگر درمان دوم باشد، اسکن درحدود 40 دقیقه طول می کشد.

ازشما خواسته می شود که برای اسکن به پشت دراز بکشید. صفحه نمایش اسکن به صورت وبدن شما بسیارنزدیک می شود، اما شما را لمس نمی کند. شما به هیچ وجه محصور نمی شوید.

 

بازگشت به کارپس ازدرمان

شما قادرخواهید بود به سرعت به کارخود بازگردید وچگونه ازنزدیک با افراد، به خصوص بچه های کوچک وزنانی که ممکن است باردار با شند ارتباط برقرارخواهید کرد.

اگرشما ازمصرف داروهای تیروئید خود خارج شده اید، ممکن است برای بازگشت به وضعیت معمول  قبل ازدرمان شما چند روزی طول بکشد.

 

دو ماه پس از درمان

شما یک قرارملاقات برای برای دیدن پزشک خودتان خواهید داشت ویک آزمایش خون به شما داده می شود. پزشک برای طراحی ونظارت بیشتربا شما صحبت خواهد کرد. به احتمال زیاد سونوگرافی گردن شما  6 تا 12 ماه پس ازدرمان انجام خواهد شد، با یک محرک آزمایش خون چهارروزبعد درمرکز طب هسته ای آزمایش خون محرک با دوتزریق تیروژن بیشتر به شرح زیرانجام خواهد شد:

• روزاول - سونوگرافی گردن با تزریق یک تیروژن دنبال می شود.

• روزدوم - دومین تزریق تیروژن انجام می شود.

• روزپنجم - آزمایش خون  محرک انجام می شود.

پزشک ممکن است انجام یک دوزردیاب واسکن به عنوان گزینه جایگزین برای موارد بالا را درنظر بگیرد. دراین مورد، پرتونگاران اطلاعات بیشتری را دراختیارشما قرارخواهند داد.

 

آیا دوباره نیازبه درمان با ید رادیواکتیوخواهم داشت؟

برخی افراد به یکباردرمان با ید رادیواکتیو، وعده ای دیگربه چند باردرمان نیازدارند.  درصورت نیاز، درمان معمولا شش ماه بصورت مجزا انجام خواهد شد.

 

آزمایشات بالینی

مشاورشما درمورد آزمایشات بالینی که ممکن است مناسب باشد با شما مشورت می کند وبه تصمیم شما احترام گذاشته خواهد شد، وتاثیری برکیفیت درمان ومراقبت شما نخواهد گذاشت.

 

اگرنیازبه کسب اطلاعات بیشترداشتید

اگرشما نیازبه هرگونه اطلاعات بیشترویا هرگونه سوال درمورد درمان خود را داشتید، لطفا با بخش طب هسته ای  تماس بگیرید.                     .

اگرهیچ کس دردسترس نباشد، لطفا یک پیام برروی موبایل برای ما بگذارید وما به شما پاسخ خواهیم داد. لطفا اطمینان حاصل کنید که نام وشماره تماس خود را کامل بنویسید. 

 

برنامه ها یی برای درمان

به شما یکی ازسه برنامه برای درمان را که به تشخیص بیماری ونیازبالینی شما ا بستگی دارد ارائه خواهند داد.

برنامه درمان عبارتند از:

1- 1.1GBq ید رادیواکتیو، بدون هیچ تغییری در داروهای تیروئید شما، با تزریق تیروژن.

2- 3.7GBq ید رادیواکتیو، بدون هیچ تغییری در داروهای تیروئید شما، با تزریق تیروژن

3- مقداردیگری ازید رادیواکتیو، بدون هیچ تغییری درداروهای تیروئید شما، با تزریق تیروژن.

 

این یک واحد اندازه گیری برای ایزوتوپ های رادیواکتیو است.

اگرشما نیاز به داشتن 1.1GBq با تزریق تیروژن داشته باشید:

• داروهای تیروئید خود را درطول درمان ادامه دهید.

• پیروی ازرژیم غذایی با ید کم به مدت دوهفته قبل ازدرمان.

• درصبح دوروز قبل ازدرمان (معمولا صبح روز دوشنبه) شما نیازبه ملاقات با پزشک عمومی خود  برای تزریق اولین تیروژن را دارید.

• درصبح یک روزقبل ازدرمان (معمولا صبح روز سه شنبه) شما نیاز به ملاقات با پزشک عمومی  خود برای تزریق دومین تیروژن خود دارید.

• درروزدرمان، لطفا به عنوان یک بیماربستری به بخش گزارش دهید.

برای حفاظت درانتقال اشعه به دیگران، تماس با دوستان وخانواده خود را محدود کنید.

یک کارت سفید کوچک به شما داده می شود که اطلاعات لازم درآن نوشته شده است، وازشما خواسته خواهد شد تا هنگام بازگشت به بیمارستان جهت اسکن بعدی، آن را به همراه داشته باشید.

 اندازه گیری رادیواکتیویته واسکن کامل بدن شما چند روزبعد ازدرمان انجام خواهد شد.

 اسکن، تشخیص می دهد که ید رادیواکتیوچه مقدار جذب بافت تیروئید شما شده است. ما همچنین رادیواکتیویته باقی مانده درگردن شما را اندازه گیری می کنیم. این کاردرواحد ایزوتوپ بوسیله پرتونگاران، قبل ازاسکن انجام خواهد شد.

درنتیجه، حفاظت بیشتردربرابراشعه توصیه می شود.

 

اگر شما تزریق GBQ3.7 را داشته باشید

• داروهای تیروئید خود را درطول درمان ادامه دهید.

• پیروی ازرژیم غذایی با ید کم به مدت دوهفته قبل ازدرمان

درصبح دوروزقبل ازدرمان، شما نیازبه حضوردر بخش و ویزیت پزشک عمومی خود، برای اولین تزریق تیروژن را خواهید داشت. (دراین باره با شما صحبت خواهد شد).

• درصبح یک روزقبل ازدرمان، شما نیازبه حضوردربخش و ویزیت پزشک عمومی خود ، برای تزریق دومین تیروژن خود خواهید داشت.

• درروزدرمان، لطفا به عنوان یک بیمار گزارش بدهید تا بستری شوید.

 

برای حفاظت دربرابراشعه جهت محدود کردن  تماس شما با دوستان وخانواده خود با شما مشاوره خواهد شد. قبل ازترک بیمارستان نوبت اسکن  به شما داده خواهد شد.

اندازه گیری رادیواکتیویته وطیف اسکن کامل بدن چند روزپس ازدرمان انجام خواهد شد.

با انجام اسکن، مقدارجذب ید رادیواکتیودربافت تیروئید شما مشخص می شود. ما همچنین رادیواکتیویته باقی مانده درگردن شما را اندازه گیری می کنیم. این اندازه گیری بوسیله پرتونگاران درواحد ایزوتوپ قبل ازاسکن انجام می شود. در نتیجه، حفاظت بیشتردربرابراشعه توصیه می شود.

اگرشما نیاز به مقداردیگری ازید رادیواکتیو با تزریق تیروژن را داشتید.

پرتونگاران ایزوتوپ به شما توصیه می کنند که هرگونه تغییری دراین مورد ممکن است وجود داشته باشد.

 

یادداشت ها و نمادها

لطفا توجه داشته باشید که اگربه هردلیلی شما یک نظردوم مربوط به ارزش تشخیص ویا درمان خود داشته باشید، شما می توانید به طورکامل حق و حقوق خود را مطالبه کنید.

دراولین گام معمولا این موضوع را باید با پزشک ویا سایرکسانی که مسئول کارهای شما هستند در میان بگذارید.

همچنین، فراهم کردن مراقبت های بالینی، که نقش مهمی را درپژوهش دارد، به ما این اجازه را می دهد تا برای بهبود درمان بیماران تحت نظرراههای جدیدی را کشف کنیم.

سیگار کشیدن علت اصلی بیماری ومرگ زودرس است. برای پشتیبانی درتوقف سیگارکشیدن لطفا با ما تماس بگیرید.