سنجش تراکم استخوان در بیمارستان

دپارتمان پزشکی هسته ای و سنجش تراکم استخوان بوشهردر سال 1386 تاسیس شد. از آن به بعد ما به روز رسانی و امکانات نگهداری تجهیزات و هنر  سنجش تراکم استخوان را داریم ، و بسیاری از امکانات اولیه را به دست آورده ایم.   

تعهد ما به تحقیقات تضمین می کند که همه مزایای ارزیابی پوکی استخوان به شکل مدرن در دسترس همه مردم قرار بگیرد.

هدف ما، افزایش آگاهی جامعه از پوکی استخوان و درمان های پیشرفته بالقوه و ارائه دقیق آموزش است. خدمات تست سنجش تراکم استخوان در مرکز تصویر برداری پزشکی هسته ای بوشهر انجام می گیرد.


Osteoporosis

 

 پوکی استخوان، بعلت  کاهش مواد معدنی در استخوان، و باعث تضعیف کلی استخوان های آسیب دیده می شود، و خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که استخوان مواد از دست داده را به همان میزان  نتواند جایگزین کند. (به طور معمول، استخوان به طور مستمر تشکیل و حذف را باید در مقدار مساوی داشته باشد)،  و اگر مقدار استخوان بوجود آمده در هنگام  جوانی کمتر از حد متوسط باشد  پوکی استخوان زود تر رخ می دهد.

اگر چه برخی از عوامل خطرناک نشان می دهد که شما ممکن است پوکی استخوان داشته باشید، در این صورت تنها راه برای اطمینان، انجام یک آزمایش سنجش تراکم استخوان است.

 

چه کسی در خطر است؟ 

هورمون استروژن در زنان دارای یک اثر دراستخوان است که به حفظ چگالی آن کمک می کند. با توجه به از دست دادن استروژن را در یائسگی، زنان یائسه در معرض بیشترین خطر هستند - اما پوکی استخوان در همه زنان یائسه پیشرفت نخواهد داشت. پوکی استخوان در مردان نیز می تواند توسعه پیدا کند، اما معمولا به اندازه زنان نیست.

 این مهم است برای درک اینکه حتی اگر شما هیچیک عوامل خطر پوکی استخوان نداشته باشید، اما هنوز هم ممکن است پوکی استخوان وجود داشته باشد. جدول زیر برخی ازعوامل خطر که ممکن است شما را برای ابتلا به پوکی استخوان مستعد سازد نشان می دهد.

 

عوامل خطر

  • بستگان زن مبتلا به استئوپروز
  • یائسگی زودرس (یعنی کمتر از 45 سال سن)
  • ساخت اسکلتی کوچک
  • داروهایی که بر محتوای استخوان اثر می گذارد.
  • به عنوان مثال کورتیکواستروئیدها، تیروکسین. نگهداری و مصرف این داروها مهم هستند.
  • جذب کلسیم به مقدار کم
  • بیماری های مزمن

  

رفع پوکی استخوان 

پوکی استخوان، درد در مفاصل ایجاد نمی کند. کمر درد ممکن است به دلیل شکستگی مهره باشد که ناشی از پوکی استخوان است. آرتروز یک بیماری متفاوت است و توسط روش های دیگر ارزیابی شده است.

 

چه کسانی باید تراکم استخوانشان را اندازه گیری کنند؟

 اندازه گیری تراکم استخوان، اطلاعاتی را برای شما  فراهم می کند  که شما باید تصمیم بگیرید شیوه زندگی خود را تغییر دهید، و یا درمان را به منظور کاهش خطر بعد از شکستگی شروع کنید. باید تغییر دهید

هرچند شیوع پوکی استخوان در مردان کمتر رخ می دهد، اما اندازه گیری تراکم  استخوان درحال حاضر توصیه نمی شود.

اشعه ایکس براساس سنجش تراکم استخوان نیاز به ارجاع پزشک دارد، و شما باید با پزشک خود صحبت کرده، و اگراندازه گیری تراکم استخوان ضروری است آن را انجام دهید.

 

 داشتن اسکن تراکم استخوان 

هدف از سنجش تراکم استخوان، شناسایی افرادی است که درمعرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، و دیدن تغییراتی که در تراکم استخوان آنها است، به ویژه با درمان. بنابراین مفید ترین تکنیک باید دقیق و قابل تکرارباشد.

 تراکم استخوان را می توان بوسیله تعدادی از روش هایی که تکیه بر مقداراندازه گیری با اشعه ایکس و یا عبور صدا از استخوان مورد نظر را دارند ، مورد ارزیابی قرار داد.

 

روش های موجود عبارتند از: 

  • جذب انرژی اشعه ایکس دوتایی DXA) اجازه می دهد تا تراکم استخوان در ستون فقرات تحتانی مشخص شود، استخوان ران، کل بدن و ساعد (و همچنین محل های خاص دیگر).
  • این محل ها درمحدوده خود مرجع خوبی برای دسترسی آسان به چند ساختار پیچیده هستند. 
  • DXA دارای تکرارپذیری بسیار خوب (اندازه گیری مجدد در عرض 1-2٪ می باشد) و یک دوز تابش بسیار پایین (معمولا حدود 1-2 ساعت با تابش طبیعی زمینه بسته در دستگاه DXA و انجام اسکن)
  • DXA که توسط بسیاری از ارائه دهندگان (از جمله با خدمات تلفن همراه ) استفاده می شود و یک پیش بینی عالی از پوکی استخوان است. 
  • سونوگرافی جذب بررسی استخوان های جانبی مانند پاشنه پا یا انگشتان است که بدون تابش وجود دارد. این روش توسط برخی از ارائه دهندگان ارائه شده، و در حالی نشان داده شده است که آن یک ابزارغربالگری خوب است، تکرارپذیری ضعیف خود را که (حدود 5٪) است و برای تغییر نظاره نامناسب است.

 

DXA  اسکن

پایین ستون فقرات، استخوان ران فوقانی (و گاهی اوقات ساعد) معمولا اندازه گیری می شوند، ضمن اینکه آنها  به تغییر در کوتاه مدت حساسیت بیشتری دارند.